BB-DAF-YA-616

A A T

Aan- en AfvoerTroepen

DAF YA-616

Update:

 

Aangemakt 20170820 Pluk

Kun je ook een bijdrage leveren over de DAF YA-616 techniek en zijn varianten of andere NL militaire voertuigen neem dan contact met ons op.

 

Een impressie van onze dienstmAAT Kees Veldhuijzen.

 

Onderstaand verhaal is slechts een greep uit de vele wetenwaardigheden rondom de YA--616 en is geenszins compleet. Ik heb er met veel plezier gedurende mijn diensttijd op gereden en genoten van het prachtige geluid en zijn oerkracht, vooral in terrein. De herrie, de kou en het lekken van het canvas dak nam ik maar voor lief….

 

Kees Veldhuijzen, Lichting 76-5, YA-616 chauffeur , 43 BEVO, GWK Nunspeet.

 

De DAF YA-616 is een drie asser met 6×6 aandrijving en een zescilinder continental vloeistof gekoelde kopklep benzinemotor, type R6602 met een vermogen van 232 pk/2800 toeren.

Via een vijfversnellingsbak en een hulpbak met hoge en lage overbrenging werden alle wielen (indien gewenst) aangedreven.

De achterassen waren voorzien van dubbele reductie en de wagen had hydraulische remmen met luchtdrukbekrachtiging. Ook had de YA-616 stuurbekrachtiging. Het oliebad luchtfilter zat achter de cabine. Achter de chauffeursplaats.

Het voertuig weegt ruim tien ton en kan in het terrein zes ton vervoeren.

De wielbasis is 4,16 meter en er waren 1400×20 terreinbanden gemonteerd, enkel lucht rondom.

De opbouw vertoonde veel overeenkomst met de YA-328.

Achter de cabine bevond zich een winch met een trekkracht van 9000 kg.

De YA-616 kon een aanhangerlast van 14.500 kg trekken en werd dan ook vaak als trekker gebruikt voor zwaar geschut.

De prototypen waren gereed in 1956, de productie liep van 1957 tot 1968.

Gedurende deze periode werden er talrijke opbouwvarianten op dit 6×6 chassis geintroduceerd.

Voor het transport van containers en pallets bouwde men het type YA-616 VL met lage en vlakke laadvloer en neerklapbare zij en achterschotten.

Bij deze uitvoering was de winch voorop de wagen geplaatst.

 

DAF YK-616 dit type kwam in 1959 productie, een 6×6 kipper met driezijdige hydraulische kipinstallatie van BAVO en 1100×20 banden , achter dubbel.

 

DAF YF-616 dit was een brandstofwagen met een tankinhoud van 7000 liter.

 

DAF YT-616 een trekker voor 25 tons opleggers of diepladers, in hoofdzaak ingezet bij de genie.

 

DAF YB-616 en YB-626 voor de berging en takelwerk van defecte voertuigen werden voor leger en luchtmacht ca 300 takelwagens op het 6×6 chassis gebouwd..

Ze waren uitgerust met een 10 tons Austin Western kraan en met twee lierinstallaties, 1 voor en 1 achter, resp met 9 ton en 20 ton trekkracht.

De DAF-YB-616 heeft 1100×20 banden achter met dubbele montage , terwijl de YB-626 op 1400×20 rondom gemonteerd stond.

De 616 stond bekend om de robuuste bouw en enorme trekkracht, maar was ook berucht om het hoge benzineverbruik, 1 liter benzine per kilometer was geen uitzondering, in het veld soms zelfs 500 meter op een liter. (weet ik uit eigen ervaring).

Daartoe beschikte het voertuig over 2 x 200 liter tanks. Bij het leegraken van een tank kon tijdens het rijden worden overgeschakeld naar de 2e tank.

 

Technische details en meer informatie zijn op het internet te vinden.

 

Wij zijn nog op zoek naar een specialist die voor onze website een mooi type en technisch overzicht en daarover een mooi verhaal kan maken.

 

Hier volgen enkele wetenswaardigheden voor insiders die niet op internet te vinden zijn:

Het aftanken in het veld met jerrycans bij de VL uitvoering ging heel lastig omdat de laadvloer net boven de vulopening zat. Menig litertje benzine ging er dan ook naast.

 

De voorruit was verdeeld in 2 gedeelten, iedere helft had 2 ruitenwissers. ‘s Winters bevroren de ruiten aan de buitenkant én de binnenkant bij gebrek aan verwarming.

Voor verwarming kon een luikje van de motorkap worden opengezet. Maar dan moest je het motorlawaai voor lief nemen.

 

De startknop zat achter het gaspedaal en moest bediend worden met de voet. Eerst wel het contact aanzetten.

 

Als je tijdens het rijden de aan/uit schakelaar even uit zette en daarna weer aan, dan gaf dat een mooie knal. (had niet de voorkeur van het kader….)

 

Schakelen diende te geschieden d.m.v. dubbel klutsen. Terugschakelen idem, maar dan met tussengas. Als je een beetje handig was kon je schakelen op toeren, zonder te koppelen. Maar dat luisterde erg nauw.

 

Het voertuig had een massa sleutel, die (bij mijn 616) niet kon worden verwijderd. In tegenstelling tot bijv. de YA-314 waar die wel meegenomen kon worden.

 

De motorkap was voorzien van een opstaande rand. Handig voor je shag, sigaretten en andere losse rommel. Erachter zat de wapenklem voor de UZI.

 

Tijdens het rijden kon de voorwielaandrijving worden ingeschakeld. Kon alleen als de wielen recht stonden.

 

De lage gearing heb ik nooit hoeven te gebruiken. Ook niet in terrein met een houwitser van 13 ton erachter! Gewoon rustig in z’n 1e versnelling en gaan.

Op de weg trok je op in de 2e versnelling want de eerste was veel “te kort”.

 

De klapramen konden alleen in stilstand worden geopend of gesloten.

 

Achter de bijrijdersstoel was nog een klapstoel gemonteerd. Het zg.“Stijvelullen bankje”

 

Bovenstaand verhaal is slechts een greep uit de vele wetenwaardigheden rondom de DAF YA-616 en is geenszins compleet. Ik heb er met veel plezier gedurende mijn diensttijd op gereden en genoten van het prachtige geluid en zijn oerkracht, vooral in terrein. De herrie, de kou en het lekken van het canvas dak nam ik maar voor lief….

 

Kees Veldhuijzen, Lichting 76-5, YA-616 chauffeur, 43 BEVO, GWK Nunspeet.

“Mijn” DAF YA-616 in VL uitvoering. VL is vlakke vloer variant van de YA-616