DAF YA-314 YA-324 YA-414 en
Pegaso 3020 / 3045/45D / 3046 / 3050/55/56
Links naar foto’s van deze voertuigen:
DAF ( afkorting van Van Doorne’s AanhangwagenFabriek N.V., in 1932 opgericht door Hub van Doorne). Hub van Doorne en het Nederlandse leger waren geen vreemden voor elkaar, voor de WO II ontwikkelde Hub van Doorne met het leger al speciale constructies.
In 1955 ontving DAF, een order van 25 miljoen gulden voor de bouw en levering van 1000 vierwielaangedreven legervoertuigen type YA-314 voor de Koninklijke Landmacht. De voertuigen moesten de toen nog gebruikte geallieerden voertuigen uit de WO II gaan vervangen, zoals de Chevrolet C60L en de GMC CCKW 353. De YA-314 werd de standaard vrachtauto voor transport van manschappen en materieel.
De eerste 1000 wagens werden geproduceerd in de periode van 1955 – 1960. Dit zijn ook de wagens die bij het 102 Transport Bataljon van de AAT op de Wittenberg gebruikt werden.
In de uitvoeringen:
Algemene Dienst met huif
Toolset (mobiele werkplaats) met verhoogde huif.
De typeaanduiding:
YA-314, is op de volgende manier samengesteld:
Y = militair voertuig
A = algemene dienst,
3 = laadvermogen in tonnen,
1 = 1e serie, (2 = de gebouwde 2e serie)
4 = het aantal wielen.
Later werden nog een vervolgorders voor 4.400 stuks geplaatst. De 2e serie was dus het type YA-324. Gebouwd van 1961 tot 1965, als vervolgserie met (gemodificeerd met een versterkt chassis, verzwaarde achterveren en voorzien van een huif of een metalen gesloten opbouw.)
Uitgevoerd als:
Algemene Dienst met huif
Bureauwagen met metalen opbouw
Toolset (mobiele werkplaats) met metalen opbouw
Verbindingsdienstauto metalen opbouw als:
Lijnencentrum (Veld)Telefooncentrale
Telexwagen
Draaggolfwagen
De wagens voor de Verbindingsdienst zijn ingericht bij Van Rietschoten en Houwens aan de Sluisjesdijk in Rotterdam.Naast de verbindingsapparatuur waren de wagens voorzien van een elektrische kookplaat.
Het YA-314/324 chassis diende ook als basis voor;
Compressor wagen
De YF-314 Tankauto, de F staat voor Fuel (brandstof),
De YK-314 Kiepwagen, de K staat voor Kipper (Kiepwagen), Deze zijn ook voorzien van een huif maar zijn duidelijk herkenbaar aan de kortere laadbak.
De YA-414. • Een 4-tons uitvoering van de 314. Die is nooit bij DAF in productie gegaan. Het betrof een prototype dat door DAF is ontwikkeld en bij het Spaanse Pegaso is doorontwikkeld en in licentie gebouwd.. (Zie verder)
DE YA-314 vrachtwagen was zeer sober uitgerust, had geen stuurbekrachtiging, de voor en zijruiten konden naar beneden worden geklapt, de cabine bestond uit canvasdoek, hierdoor kon je er gemakkelijke een cabriolet van maken. Als verwarming konden de motorberschermplaten tussen bestuurder en meerijder op een kier worden gezet, warme lucht en veel Dba’s vulden dan de cabine. De motor gaf in de zomer ook nog al wat warmte door via deze beplating. De stoelen bestonden uit een plaatstalen zitting met canvas zitkussen en halfronde plaatstalen rugleuning en de stoel was in lengterichting verstelbaar. Het (natte) motorluchtfilter was in de cabine gesitueerd en droeg mede bij aan de geluidshinder voor de bemanning. De laadbak bood plaats aan 22 persoenen of 3000 kg aan goederen. Voor onderhoud was de motor via de kabine goed toegankelijk na het wegnemen van de beplating die vastgezet werd met z.g. eierkistsluitingen. Aan de bestuurderskant is een rond inspectieluikje aangebracht voor de moteroliepeilstok. Door dit luikje is ook de verdeler / ontsteking zichtbaar. Na het wegdraaien van dit plaatje kon de ontsteking na het losdraaien van een bout gemakkelijk versteld worden. De meer ervaren chauffeur kon wanneer de bout iets losgedraaid was, het ontstekingstijdstip tijdens het rijden met de voet verstellen. Op deze manier was het vermogens- en geluidskarakter te beïnvloeden. Er was nog een aardig speeltje, de contactschakelaar, door deze tijdens het rijden op nul te zetten en goed gas te geven, vulde het uitlaatsysteem zich met een benzinemengsel, wanneer het ontstekingstijdstip wat laat stond en de schakelaar weer op contact werd gezet gaf dit een geweldige explosie met de daarbij behorende knal. In de vroege ochtend of late avond was dit de manier om de bewoners van een dorp met een klap te wekken. Wanneer de dosering van het mengsel te hoog was, stond in het gunstigste geval de knaldemper bol.
De onderhoudsgroepen van 102 AAT waren in 1958-1960 gehuisvest in z.g. Romney hutten op kamp Stroe. Deze monteurs hadden ook hun eigen “vaardigheden”. Hier werd de remtest bij voorkeur uitgevoerd op een smal klinkerweggetje op het achterterrein waar o.a. veel (oude) voertuigen stonden opgeslagen. Het was hierbij de kunst, om een 314, tijdens de remtest in een beweging 180 graden te draaien. Wanneer je die techniek onder de knie had dan was je geslaagd als remtestpiloot. Het laat zich raden dat dit wel eens mis ging, in het meest ongunstige geval kwam de 314 op z’n zijkant tot stilstand wanneer de banden het zand meer grip vonden dan op de klinkers. Wanneer je na 50 jaar leest dat de constructie van de 2e 314 serie (324) met 750 kg staal versterkt is, zijn de testpiloten van eind ‘50 jaren daar mogelijk debet aan.
Bij de 2e serie waren er uitvoeringen met een elektrische kookplaat uigerust. In de eerste serie werd een noodrantsoen eenvoudig op het inlaatspruitstuk dat vlak boven het uitlaatspruitstuk zit opgewarmd. Wanneer tijdens de rit een noodrantsoenblik (met draad vastgezet) te lang werd verhit klapte dit uit elkaar, stank en veel rotzooi tot gevolg.
Technische gegevens: DAF YA-314 YA-324
Motor:
Merk: Hercules
Type: JXC
Aantal cil.: 6-cilinder
Werking: 4 takt
Vulling: Zijkleppen
Koeling: Vloeistof
Brandstof: Benzine
Max. vermogen: 102 Pk bij 3.200 omw./min.
Max. koppel: 285 Nm bij 1.400 omw./min.
Cilinderinhoud: 4.62 liter
Versnellingsbak:
Merk: Warner Gear
Type: Synchromesh
Uitvoering: 4 versnellingen
Overbrengingsverhoudingen:
1e: 6,398:1
2e: 3.092:1
3e: 1.686:1
4e: 1.0:1 (prise directe)
Achteruit: 7.82:1
Reductiebak:
Merk: ZF
Uitgevoerd met:
PTO t.b.v lier ( Alleen bij Kipper- en Lierwagen)
Overbrengingsverhoudingen:
Achterwielaandrijving (hoge gearing): 1:1
4 wielaandrijving ( tevens lage gearing): 1.74:1
Tussenassen:
Merk: Hardy-Spicer
Voorwielophanging:
Type: Starre banjo as
Vering: Bladveren
Schokdemping:
Dubbelwerkende, hydraulische schokdempers
Achterwielophanging:
Type: Starre banjo as
Vering:
Parabool bladveren (Bij YA-324 verzwaard type) 2 hulpveren
Schokdemping:
Dubbelwerkende, hydraulische schokdempers
Remsysteem:
Type: Trommelremmen
Bediening: Hydraulisch met luchtbekrachtiging
Elektrische installatie:
Dynamo: 2,95 KW
Boordspanning: 24 volt
Accu: 2 van 12 volt p/st. in serie Capaciteit: 120 Ah. p/st.
Ruitenwissermotor / aandrijving: Pneumatisch
Afmetingen & Gewichten:
Hoogte: 2785 mm
Hoogte Knock-down: 2050 mm
Lengte: 6090 mm Breedte: 2425 mm
Verschepingafmetinge: 6070 x 2400 x 2100 mm
Gewicht: YA-314: 4.800 kg YA-324: 5.500 kg
Laadvermogen: 3000 kg
Max. totaal gewicht: YA-314: 7.800 kg YA-324: 8.500 kg
Max. druk vooras : 3.400 kg
Max. druk achteras: YA-314: 4.400 kg YA-324: 5.100 kg
Prestaties:
Max. snelheid op de weg: 76 km/h
Brandstofverbr. op de weg: 1:3 km.
Actieradius op de weg: 630 km
Draaicirkel: 18 m
Klimvermogen: 40%
Waadvermogen: 75 cm
Bodemvrijheid 48 cm.
Op-afloophoek: 40° - 35°
Uitrusting:
Bandenpomp installatie: Compressor
Brandstoftanks: Twee stuks van elk 105 liter
Jerrycans: Twee stuks van elk 20 liter
DAF YA 414 Prototype: Met gebruikmaking van de onderdelen van de YA-314 ontstond de YA-414. Na uitgebreide beproevingen werd besloten om de YA-414 onder licentie van DAF te bouwen, in Spanje bij Pegaso, Pegaso ontwikkelde het voertuig verder en kreeg als type aanduidingen:
Pegaso 3020 "Todo Terrano": De eerste modellen, gebouwd tot 1970, waren voorzien van een 6-cilinder DAF benzine motor en een 5- versnellingsbak. Het model wer later doorontwikkeld tot de Pegaso 3046
Pegaso 3045 D: Voorzien van een door Pegaso, onder licentie van Leyland, gebouwde 6-cilinder dieselmotor van 125 pk met een daaraan gekoppelde 6- versnellingsbak. Tevens werden trucks voorzien van dubbellucht op de achteras. Voor het Spaanse Korps Mariniers is een speciale uitvoering van de 3045D gemaakt die een waadvermogen had van 2 meter. "Waadvermogen" houdt in dat bij amfibische landingen de hier besproken truck door 2 meter diep water kan rijden. Daartoe zijn het in- en uitlaat systeem van de motor omhoog gebracht.
Pegaso 3046 D: Met 170 pk motor.
Pegaso 3050 / 3055: De laatste doorontwikkeling door Pegaso betreft de, een 6 X 6 variant met 220 pk motor welke voorzien was van 2 (in plaats van 1) aangedreven achterassen. Dit was het laatste militaire truckmodel van Pegaso dat gelijkenis vertoont met zijn "stamvader" de YA-414. Deze Pegaso trucs zijn door Spanje, o.a. ook geleverd aan de legers van: Burkina Faso, Chili en Nicaragua.
Technische gegevens DAF YA-414
Motor:
Merk: DAF Type: 475BB
Werking: 4 takt
Koeling: Vloeistof
Brandstof: Benzine
Aantal cilinders: 6
CilinderiInhoud: 4,769 liter.
Max. vermogen: 135 (of 155) pk bij 3.200 omw./min.
Afmetingen:
Lengte: 6,47 m
Breedte: 2,48 m
Hoogte: 2,72 m
Wielbasis: 3.70 m.
Links naar de foto’s:
DAF YA-314, YK-314, YA-324
en
DAF YA-414 en Pegaso modellen
Aanvullingen of verbeterpunten
zijn welkom via de CONTACT BUTTON.
Update: Pluk
20190118
20151228
20151225
20150300